Βάση εναέριας έρευνας και διάσωσης στην Κρήτη

Βάση εναέριας έρευνας διάσωσης και στην Κρήτη

Τέλη Ιανουαρίου του 2022 ένας δυστύχημα συγκλονίζει την χώρα. Είναι μεσημέρι, 13:00 περίπου στις 30 Ιανουαρίου όταν ο 21χρονος ορειβάτης Θεοφάνης – Ερμής Θεοχαρόπουλος πέφτει σε μια χαράδρα στα Τζουμέρκα και τραυματίζεται σοβαρά.

Ο πρώτος που σπεύδει κοντά του είναι ο πατέρας του, Γιάννης, ορειβάτης κι αυτός, προπονητής της Εθνικής ομάδας αναρρίχησης. Μόλις αντιλαμβάνεται την πτώση του άτυχου γιού του, ειδοποιεί το 112 και τελικά καταφέρνει να φθάσει δίπλα σε 45 λεπτά. Διαπιστώνει ότι το παιδί βρίσκεται σε αρκετά άσχημη κατάσταση. Ακόμα διατηρεί τις αισθήσεις του, καθώς δεν έχει κτυπήσει στο κεφάλι και στο στήθος. Όμως, έχει συντριπτικά κατάγματα στα άκρα και χάνει αίμα. Χρειάζεται επειγόντως ελικόπτερο να τον μεταφέρει στο πλησιέστερο νοσοκομείο. Κάθε δευτερόλεπτο που περνά είναι κρίσιμο.

Οι ώρες περνούν και η βοήθεια από τον ουρανό αργεί. Μετά από δυο ώρες στην αγκαλιά του πατέρα του και μπροστά στα μάτια τεσσάρων ακόμα φίλων ορειβατών τα ζωτικά όργανα του παιδιού αρχίζουν να μην λειτουργούν. Ο πατέρας και οι άλλοι φίλοι προσπαθούν μάταια να τον κρατήσουν στην ζωή. Το ελικόπτερο τον ανασύρει λίγο πριν τις έξι το απόγευμα. Είναι πλέον αργά…

Ο “Ερμίδης” όπως ήταν το παρατσούκλι του ήταν διπλά άτυχος. Εκτός από την άτυχη στιγμή της πτώσης του, είχε την ατυχία να ασκεί το αγαπημένο του σπορ στα υπέροχα ελληνικά βουνά, όπως όμως η έρευνα και η διάσωση είναι ελλιπής. Αν ήταν στις Άλπεις, η βοήθεια θα είχε φτάσει πριν τον πατέρα του…

Το περιστατικό συγκινεί το Πανελλήνιο και κινεί το προσωπικό ενδιαφέρον του Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος είναι κι αυτός λάτρης του βουνού. Ζητά να ενημερωθεί για το που βρίσκεται η χώρα στον τομέα αυτό.

Μαθαίνει ότι η επιχειρησιακή απαίτηση υπάρχει. Προέρχεται από το Πυροσβεστικό Σώμα που έχει την αποστολή να επεμβαίνει στον χερσαίο χώρο. Το εκπαιδευμένο προσωπικό της ΕΜΑΚ δεν αρκεί, ιδιαίτερα σε ένα μικρό ποσοστό περιπτώσεων όπου η πρόσβαση είναι δύσβατη και απαιτείται η συνδρομή εναέριων μέσων.

Ενημερώνεται ότι υπάρχουν αρκετά περιστατικά, πολλά στην Κρήτη, στο Κρουταλιώτικο φαράγγι, στη φαράγγι της Σαμαριάς, στα Λευκά Όρη, κοκ, όπως και αλλού στην Ελλάδα, στη Δίρφη, στον Όλυμπο, στα Τζουμέρκα, στον Μέναλο, κοκ, όπου είναι απαραίτητη η συνδρομή εναέριων μέσων για να επικουρήσει αποτελεσματικά το εκπαιδευμένο προσωπικό της ΕΜΑΚ. Τα τέσσερα πτητικά μέσα που διαθέτει το Πυροσβεστικό Σώμα, δυο ΒΚ-117 που διεξάγουν τον εναέριο συντονισμό δασοπυρόσβεσης, πλημμυρικών φαινομένων κοκ, και το δυο πεπαλαιωμένα Super Puma για μεταφορά προσωπικού στο πεδίο και αποστολές διάσωσης, χρειάζονται αναβάθμιση που κοστίζει πολύ. Έτσι το επιχειρησιακό κενό καλύπτεται από τα ιπτάμενα μέσα της Πολεμικής Αεροπορίας που ούτε ακόρεστα είναι, συνδράμουν τις αποστολές του ΕΚΑΒ για αεροδιακομιδές ασθενών στα νησιά και σε κάθε περίπτωση, όπως και τα εναέρια μέσα του Πολεμικού Ναυτικού δεν είναι κατάλληλα να επεμβαίνουν σε ορεινούς όγκους. Είναι κυρίως προσανατολισμένα στο θαλάσσιο χώρο και δεν μπορούν κατεβαίνουν στις χαράδρες, να κατεβάζουν διασώστη και να σώσουν ανθρώπους που κινδυνεύουν.

Έτσι δίνει εντολή να επιταχυνθεί η δημιουργία ενός μηχανισμού που θα συνδράμει το Πυροσβεστικό Σώμα στην από αέρος έρευνα και διάσωση και στην διάσωση πολιτών, όπως ο άτυχος Ερμής.

Αναθέτει το έργο στο Υπουργείο Κλιματικής Αλλαγής και Πολιτικής Προστασίας. Ο έμπειρος επί των ευρωπαϊκών διαδικασιών υπουργός Χρήστος Στυλιανίδης και ο κατάλληλος επιχειρησιακά, πτέραρχος ε.α. υφυπουργός Ευάγγελος Τουρνάς, πιάνουν δουλειά.

Μετά από έξι μήνες διαβουλεύσεων με προηγμένες στον τομέα ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Αυστρία, η Ελβετία, Ιταλία, η Γαλλία και διαπραγματεύσεων με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την εξεύρεση πόρων, ολοκληρώνουν το επιχειρησιακό πλάνο και εξασφαλίζουν τις χρηματοδοτήσεις.

Αμέσως μετά αρχίζει η σύνταξη του σχετικού νομοσχεδίου που ψηφίστηκε πρόσφατα.

Μετά άλλων προβλέπει την δημιουργία έξι βάσεων σε όλη την επικράτεια, η μια εξ αυτών θα βρίσκεται στην Κρήτη, την πρόσληψη και εκπαίδευση των πρώτων 500 στελεχών της Ειδικής Μονάδας Δασικών Επιχειρήσεων και την έναρξη των διαδικασιών απόκτησης των οκτώ ελικοπτέρων που απαιτούνται ώστε οι βάσεις να φτάσουν στο 80% της επιχειρησιακής τους ετοιμότητας.

Το συμπέρασμα από όλα τα παραπάνω είναι πως το κράτος εκσυγχρονίζεται σε όλα τα επίπεδα. Τα κενά συμπληρώνονται, οι παραλείψεις διορθώνονται. Ατυχή περιστατικά δίνουν το έναυσμα να προχωρήσουμε πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά. Να τρέξουμε να καλύψουμε το χαμένο έδαφος και να πλησιάσουμε το επίπεδο των προηγμένων ευρωπαϊκών χωρών. Πρόκειται για έργα, όχι λόγια, που πραγματοποιούνται με σχέδιο και μέθοδο.

Για την Κρήτη η παραπάνω εξέλιξη είναι εξαιρετικά ενθαρρυντική. Έχουμε πολλούς συμπολίτες μας που είναι λάτρεις του βουνού. Και πως να μην είναι, καθώς η Κρήτη μας διαθέτει ορεινούς όγκους απαράμιλλης ομορφιάς, πάνω από 400 φαράγγια, εκατοντάδες απόκρημνες καταβάσεις και εντυπωσιακούς καταρράκτες (που την ύπαρξη τους αγνοούν ακόμα και οι ντόπιοι) και έχει όλες τις δυνατότητες να γίνει πόλος έλξης για τους λάτρεις του ορεινού και χειμερινού τουρισμού.

Το ζήτημα είναι αυτή τη φορά να “μη βάλουμε το κάρο μπροστά από το άλογο”. Να προλάβουμε την τάση και να δημιουργήσουμε τις υποδομές, ώστε οι επισκέπτες να μην είναι μόνο περιχαρείς, αλλά να αισθάνονται και ασφαλείς, πως την κακιά την στιγμή δεν θα έχουν την ατυχία του Ερμή, τον οποίο ποτέ δεν θα ξεχάσουμε καθώς ο Εθνικός Μηχανισμός Εναέριας Έρευνας και Διάσωσης που συγκροτείται θα φέρει στο εξής το όνομα του: Θεοφάνης Ερμής Θεοχαρόπουλος.

ΗΜ.

Μοίρασε το

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ